Hieronder lees je enkele tips om samen met je kinderen deze moeilijke tijd wat gemakkelijker met elkaar door te brengen.

Probeer een dagstructuur te vinden.

Op school zijn kinderen gewend aan dagritmes. Het ene kind heeft dit meer nodig dan een ander. Elk kind is daar anders in, en elke ouder kent zijn kind het beste. Het kan handig zijn om een dagindeling aan te houden. Oudere kinderen kunnen eenvoudig zelf een planning maken, bijvoorbeeld in Word.

Een dagplanning voor kinderen of het gezin kan zorgen voor overzicht, rust en structuur. Betrek de kinderen bij het maken van deze planning. Maak de planning​ ​visueel, bijvoorbeeld door plaatjes van de activiteiten uit te printen of afbeeldingen van eventueel geplande spelmomenten met het gezin. Hang de planning bijvoorbeeld op de koelkast, zodat iedereen het kan zien. Wanneer je kind vraagt wanneer jullie iets gaan ondernemen of hij/zij iets leuks wilt doen, kun je terugverwijzen naar de dagplanning. 

Deel een dag in verschillende delen op.

Het opsplitsen van een dag in kleine delen geeft overzicht voor jezelf en je kind. Zo kun je bijvoorbeeld een ochtend-, middag- en avondplanning maken. Behoud zoveel mogelijk het dagritme van school. Dat wil zeggen op tijd opstaan en weer op tijd naar bed, met tussendoor zoveel mogelijk behoud van de structuur (om half 9, om 12 uur en om 17.30 uur eten bijvoorbeeld). Zorg voor voldoende rust in de planning, maar wel duidelijk afgekaderd. Plan dus “rust uurtjes” in. Plan daarnaast ook tijd in om te bewegen.

Tip: in de ochtend iets actiefs plannen zorgt vaak dat er in mindere mate spanning wordt opgebouwd door de dag heen​.

Kinderen die veel energie hebben moeten hun energie kunnen ventileren, zo ook bijvoorbeeld wanneer kinderen voor een langere periode thuis zijn.​ ​Maak ook duidelijke afspraken over opstaan, taakverdeling, schermpjes tijd en bedtijd.  

Maak een lijst met activiteiten.  

Maak samen met je kind een lijst met dingen die je kind alleen kan doen of kan doen als de verveling toeslaat. Je kunt samen met jouw kind een pot of bakje (of meerdere) pakken en deze indelen in categorieën: ​

  • activiteiten om alleen te doen​, ​
  • activiteiten om samen te doen,
  • activiteiten om binnen te doen,
  • activiteiten om buiten te doen​.

Je kunt als ouder (samen met jouw kind) allerlei activiteiten opschrijven die het kind zou kunnen doen, als jouw kind zich verveelt. Op zo’n moment kan jouw kind een briefje grabbelen uit de pot of het bakje waarop een activiteit staat om te doen.

Handige tips.

  • Kinderen leren veel van spelen. Als je kinderen urenlang leuke gezelschapsspellen spelen, dan is dat óók heel leerzaam. En als je kleuter fijn speelt met de poppen of autootjes: prachtig!
  • Goede kans dat je partner vanuit huis werkt. In dat geval kan het handig zijn – als je de ruimte ervoor hebt – om een werk en een speel-leerzone af te spreken. Dat geeft kinderen duidelijkheid én vrijheid, en voorkomt irritatie. Zo kun je rust in huis creëren.
  • Vraag niet teveel van jezelf, je hebt immers de rol van ouder en niet die van leraar.
  • Als er twee ouders zijn, is het belangrijk dat je elkaar af en toe even een rustmoment in te plannen en verdeel de zorgtaken dan tijdelijk anders dan je normaal zou doen. Merk je als ouder dat je een lijn dreigt over te gaan (schreeuwen tegen je kind of een tik uitdelen, stap onmiddellijk ‘uit de situatie’. Loop in je eentje een blokje om, hardlopen of ga muziek luisteren maar zorg dat je die grens niet overgaat.
  • Trek tijdig aan de bel en schakel hulp in. Vraag bijvoorbeeld hulp aan mensen in jouw omgeving, wellicht dat de buurvrouw het geen probleem vindt om een aantal uurtjes op de kinderen te passen of kunnen de kinderen een middagje bij een vriendje/vriendinnetje spelen. Denk hierbij wel aan de voorschriften van het RIVM over het coronavirus.
  • Schermtijd: laat de teugels iets vieren. Het dagritme van kinderen is zo op de schop doordat ze niet naar school kunnen. Ook zul je wellicht als ouder thuis wat voor werk moeten doen. Dat kinderen in deze periode wat vaker achter hun schermpjes zullen zitten is begrijpelijk. Als ouder kun je een mapje aanmaken met leuke filmpjes of een afspeellijst op Netflix. Hierdoor kun je als ouder invloed uitoefenen op wat jouw kind precies kijkt. Je kunt filmpjes op YouTube natuurlijk ook gebruiken voor de nodige dagelijkse beweging, door samen te dansen of te sportactiviteiten te ondernemen.

Activiteiten voor buitenspelen.

  • Stoep krijten; stoepkrijt opent een wereld aan spelmogelijkheden en creativiteit. Denk aan een stoepkrijtschaduw, stoepkrijtkunst, stoepkrijtspelletjes of andere stoepkrijt ideeën. 
  • Springtouwen of elastieken. Op YouTube staan verschillende voorbeelden van hoe je kunt elastieken. Zoekterm: ‘elastieken spelletje’. Is je kind alleen, dan kun je het elastiek ook tussen twee stoelen doen. 
  • Bowlen met flessen. Vul de flessen met water (eventueel verschillende soorten kleurstof), pak je bal en bowlen maar!
  • Maak een (foto)speurtocht door de buurt of laat de kinderen er eentje maken.
  • Stap op de fiets en maak er een leuk fietstochtje van. 
  • Picknicken in de tuin en laat de kinderen helpen met het samenstellen van de picknickmand.
  • Het is prachtig weer, ga de natuur in en je bent tegelijkertijd ook even het huis uit! Denk aan de natuur intrekken met jouw verrekijker, loep, planten- en dierengids; Ga fotograferen in de natuur. Deze foto’s kun je thuis dan weer bewerken; Samen in de tuin werken; ga een insectenhotel maken of een nestkastje voor een koolmees, van hout of een bouwpakket. Of ga een lente bloemstuk maken. Er zijn nog niet veel bloemen en blaadjes, maar als ze er zijn, kun je bloemen drogen

Activiteiten om binnen te doen.

  • Lezen: Voorlezen is altijd een goed idee. Speel het verhaal na, of maak een knutselwerk. Ook oudere kinderen vinden het vaak nog érg leuk om voorgelezen te worden. Het mooiste is als ouders zelf voorlezen. Kan dit niet, dan zijn de prentenboeken op YouTube een goed alternatief. Bij de Voorleeshoek kan je kind genieten van allerlei mooie prentenboeken die voorgelezen worden. Dit is tijdelijk gratis beschikbaar. Ook kun je podcasts met kinderverhalen luisteren. Bijvoorbeeld met Gouden Boekjes. De online Bibliotheek heeft tijdelijk een extra reeks mooie luisterboeken toegevoegd. Voor kinderen 12 luisterboeken en voor volwassenen maar liefst 16 luisterboeken om uit te kiezen. Voor iedereen, dus ook als je geen lid bent van de Bibliotheek.
  • Schrijf een brief naar je klasgenootje. 
  • Bedenk een interview voor je opa en/of oma. Bel ze op via Skype of Facetime.
  • Dit is een mooi moment om gezinsspellen te doen, zoals Scrabble, Boggle en
  • Stapelwoord uit de kast te pakken.
  • Plattegronden tekenen. Bijvoorbeeld van je kamer of het huis. Oudere kinderen kunnen dit op schaal.
  • Puzzelen. Een legpuzzel maken. 5- of 6-jarigen kunnen doorgaans puzzels van zo’n 50 stukjes. Als dat lukt, kunnen ze 100 stukjes proberen. 7-jarigen kunnen een puzzel van 200 stukjes. Voor kinderen van 8 of 9 is 500 stukjes een mooi aantal. Vanaf een jaar of 10 kunnen kinderen aan de slag met een puzzel van 1000 stukjes. Zelf een puzzel maken: een puzzel sjabloon printen en daarop tekenen.  Sudoku’s oplossen. Er zijn ook eenvoudige varianten voor jonge kinderen, zoals een kleurensudoku.
  • Bak samen een cake of een taart en laat jouw kind het baksel versieren. 
  • Maak samen een film met scènes waarvoor je je gaat verkleden. 
  • Verzamel alle Lego die er in huis maar te vinden is om samen een groot gebouw te maken. 
  • Een kaart knutselen en versturen naar oudere en/of eenzame mensen. 
  • Knutselen met kosteloos materiaal, bijvoorbeeld een schoenendoos. Laat iets bedenken wat ze kunnen combineren met hun eigen speelgoed: een garage, een barbiehuis, een kamer in je huis. Alles komt van pas: restjes behang, vloerbedekking, etc. Een kijkdoos kan ook.

Praat met jouw kind over de vreemde situatie.

Ga open in gesprek met jouw kinderen en praat over de wat gekke situatie. Voor je kind kan het misschien een beangstigende situatie zijn. Kinderen pikken bewust of onbewust nieuws op over het coronavirus vanuit hun omgeving. Net zoals bij volwassenen kan dit bij kinderen veel vragen oproepen. Laat je kind vragen stellen en wees eerlijk op de vragen zonder erg gedetailleerd te zijn. Ook als jouw kind angstig is, zal het hoogstwaarschijnlijk niet helpen om je kind niet eerlijk te vertellen wat er speelt. Praat nog en door vragen aan jouw kind te stellen kun je nagaan of hij/zij alles goed begrepen heeft. Straal uit dat geen vraag te gek is en neem hier even tijd voor.

Lees ook over hoe je over de Coronacrisis kunt spreken met je kind. 

Corona: praten met uw kind

Het Corona virus is het gesprek van de dag. Maar hoe praat je hier eigenlijk over met je kind? En wat als je een speciaal kind hebt?

Praten over het Corona virus: Wat?

  • Bespreek de feiten zonder details.
    • Wanneer je ziek bent, komt dit vaak door een virus. Er is nu een nieuw virus dat het Corona virus wordt genoemd. 
    • Veel mensen worden ziek, sommige kinderen ook. Meestal wordt je verkouden, krijg je keelpijn en voel je je ziek. Soms kan het ook erger worden. 
    • De kans dat een kind heel erg ziek wordt van het Corona virus is heel klein, maar kinderen moeten wel helpen om ervoor te zorgen dat andere mensen misschien wel erg ziek worden.  
    • Hoe ouder je bent hoe zieker je meestal wordt. Als je erg oud bent of als je al een andere ziekte hebt, kan je erg ziek worden van het Corona virus. 
    • Als teveel mensen tegelijk heel erg ziek worden, dan hebben we niet genoeg dokters en bedden in het ziekenhuis om ze allemaal te helpen.
    • Daarom heeft de minister president van ons gevraagd om extra goed op te letten en even niet naar school te gaan.
    • Het kan nog een heleboel dagen duren voordat alles weer gaat zoals we gewend zijn. 
  • Bespreek gedragstips:
    • Vertel je kind dat hij oefent met hoesten of niezen aan de binnenkant van zijn arm (in de kom van zijn elleboog)
    • Vertel je kind dat hij iets vaker zijn handen wast, dat hij dit doet met zeep en het liefst 20 tellen lang. 
    • Vertel je kind dat hij mag spelen met andere kinderen als ze niet ziek of verkouden zijn, maar dat hij nu het beste geen spelletjes doet waarbij kinderen elkaar aan moeten raken. 

Praten over het Corona Virus: Hoe?

  • Maak echt even contact. Veel kinderen zijn geneigd om moeilijke onderwerpen een beetje te vermijden. Wanneer je merkt dat je kind het nodig heeft dat de situatie wordt uitgelegd, zorg dan dat je er echt even tijd voor neemt en de onverdeelde aandacht van je kind hebt. 
  • Praat één op één of één op twee. Wanneer je een lastig onderwerp bespreekt, dan is het beter om niet in groepsverband met je kind te spreken. 
  • Probeer zelf rustig te zijn. Je kind zal kijken naar wat je als betrouwbare volwassene uitstraalt, als jouw kind aan je merkt dat je rustig bent, zal hij dat ook zijn. Zelfs al merkt hij aan anderen dat ze wel ongerust zijn. 
  • Wees eerlijk. Het is niet nodig om te zeggen dat er niets aan de hand is. Juist wanneer je kind van jou de boodschap krijgt dat er niets aan de hand is, maar ondertussen overal om zich heen hoort dat mensen zich zorgen maken, kan hij hier erg onrustig van worden. Ook als jouw kind angstig is, zal het hoogstwaarschijnlijk niet helpen om je kind niet eerlijk te vertellen wat er speelt. Vertel wat er speelt zonder details, geef eerlijk antwoord op vragen. 
  • Bespreek schuld. Veel jonge kinderen betrekken dingen op zichzelf. Hierdoor kan het voorkomen dat ze de indruk krijgen dat iets hun schuld is, waar zij in werkelijkheid geen aandeel in hebben. Benoem dus dat als mensen ziek worden, dit niet hun schuld is, maar de schuld van het virus.
  • Vraag na of je kind het begrepen heeft. Praat nog wat na en geef ruimte aan je kind om vragen te stellen. Zo controleert je of hij alles goed begrepen heeft. Straal uit dat geen vraag te gek is en neem hier even tijd voor.

Tot slot.

H​et is een tijd waarin je als gezin ineens ongewoon veel tijd samen doorbrengt. Dit kan ook juist iets moois teweeg brengen, namelijk dat kinderen later aan deze periode zullen terugdenken als een weliswaar rare en spannende tijd, maar ook een periode met bijzondere herinneringen. ​Let goed op jezelf en op elkaar.

arrow_upward