Inleiding
Als leerkracht3 draag je bij aan de sociaal emotionele ontwikkeling (SEO) en het welbevinden van je leerlingen. Bewust en onbewust. Je weet dat kinderen en jongeren het beste leren als ze goed in hun vel zitten. Daarom ga je een relatie met ze aan, leert ze kennen, lacht met ze, vormt een groep, werkt wellicht met specifieke methodes gericht op SEO en maakt je hard voor een veilige sfeer in de school.
Maar hoe kun je hier structureler aandacht aan besteden? Op welke manieren kun je het welbevinden van je leerlingen nog meer stimuleren? Hoe bouw je aan een fijne sfeer in de klas? Wat doe je als je zelf niet lekker in je vel zit en je met collega’s niet op één lijn zit? Wat helpt jou als leerkracht dan? En hoe zorg je dat je het eenvoudig kan integreren in je bestaande lessen waardoor het niet als “iets extra’s” voelt?
Waarom is positief en preventief investeren in SEO belangrijk?
Preventief investeren in SEO heeft veel voordelen. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat als scholen een effectieve, brede aanpak hebben gericht op psychisch welbevinden, dit leidt tot hogere leerprestaties, toename van sociale en emotionele vaardigheden en afname van probleemgedrag en angst- en depressieklachten. Daarnaast heeft aandacht voor het welbevinden van leerkrachten zelf ook positieve effecten. Leerkrachten die goed in hun vel zitten presteren beter, hebben minder stress en zijn beter in staat les te geven en leerlingen op een goede manier te begeleiden4 .
Nu relevanter dan ooit
Aandacht voor het welbevinden van leerlingen is er altijd al geweest in het onderwijs, het is ten slotte een basisvoorwaarde van goed onderwijs. Tegelijkertijd zijn er ontwikkelingen die de nadruk op de sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden van de leerlingen vergroten. Zoals passend onderwijs, meer focus op differentiatie in het onderwijs, de toenemende kansenongelijkheid en toenemende mentale druk bij jongeren. Ook de coronacrisis laat zien hoe belangrijk investeren in het welbevinden van leerlingen is. De erkenning dat scholen hierin een verschil kunnen maken groeit.
Op zoek naar de beste tips
Uit onderzoek onder leerkrachten, in opdracht van de Samenwerken Gezondheidsfondsen (SGF), blijkt dat leerkrachten graag concrete handvatten willen om preventief de sociaal emotionele ontwikkeling van hun leerlingen te versterken5 . Voortbordurend op dit eerdere onderzoek hebben we verdiepende interviews en co-creatie sessies georganiseerd. We vroegen daarin leerkrachten uit PO en VO, een directeur, IB’er, ondersteunings-/zorgcoördinatoren, schooladviseurs, een ambulant begeleider en een bijzonder hoogleraar naar hun beste tips en helpende inzichten. De inzichten uit die gesprekken hebben we gekoppeld aan uitkomsten van recent onderzoek en vertaald naar handvatten en tips om binnen het onderwijs te investeren in SEO en welbevinden.
3 In deze handreiking gebruiken we de termen ‘leerkracht’ en ‘docent’. De handreiking is gericht op zowel PO als VO.
4 Trimbos-instituut/Pharos, 2016
5 MarketReponse, 2020a; 2020b